söndag 2 mars 2008

Min mamma

Idag tänder jag ett ljus för min mamma som skulle ha blivit 63 år idag. Hon dog alldleles för ung, bara 44 år, i sjukdomen ms.
När man tänker tillbaka på henne så blir man så varm om hjärtat. Men helt lätt kan hon nog inte ha haft det med mig. Jag minns mig själv som två individer i tonåren. Den ena klädde sig i mjuka rosa färger, gärna volanger, med mjukt blå färg runt ögonen. Den andra hade jeans, jeansjacka, svart runt ögonen och rökte och svor. Ja, ja man var sån i tonåren. Man var både barn och vuxen, man visste inte riktigt till vilken värld man hörde, barnens eller de vuxnas.

Den ena dagen visste man allt om hur världen fungerade medan man nästa dag längtade efter sina dockor som låg nedpackade i kartonger på vinden. Ja, det hände faktiskt ibland att man smög dit och lekte med dom, ja eller iaf öppnade kartongerna och tittade på dem och drömde sig tillbaka då allt var så enkelt.

När jag var 16 blev mamma sjuk och hela jag skrek invärtes i protest!! Jag höll på att lugna mig lite och började se mamma som en kompis, en som man kunde hitta på saker med. Sjukdomen lurade oss båda! För jag tror min mamma hann uppskatta den lilla korta period vi hade då.

Sjukdomen gick fort, så fort att läkarna blev förskräckta! Hon flyttade till ett boende som såg till att hon fick hjälp men hon hade eget kök. Efter bara några år blev hon förflyttad igen och då till ett äldreboende!! Bland pensionärer och dementa fick min mamma bo. Efter ytterligare ett par år flyttades hon slutligen till vårdcentralen. Den sista anhalten.

Vi besökte henne dagen före julafton 1989 och jag förstod att slutet måste vara nära. Helt plötsligt så pratade hon med oss. I många år hade hon haft ett sluddrande tal och de sista åren knappt kunnat prata alls. Men just den här dagen så pratade och skrattade hon så glatt. Hon hade knappt några problem med sitt tal öht!! Jag stannade till sent den kvällen och höll min mammas hand. Jag bad en tyst bön att min mormor och morfar skulle komma och hämta henne från den här världen innan jag åkte därifrån. Mamma somnade in tidigt på julaftons morgon 1989.

1 kommentar:

Linda sa...

Vad fint du har skrivit! En tår rinner nerför min kind, vilken tur att Joline kommer få växa upp med sin mormor! Kramar